Ammning..

Mm de här med ammning? Självklart vill jag ju amma,, inte bara det att de är mysigt (ibland) hehe,, men det är ju också viktigt för Mio.. bröstmjölken innehåller ju så mycket bra saker,, och skyddar mot massa sjukdommar och infektioner osv,, sen får dem inte lika ont i magen om man ammar,, om man inte då äter nåt konstigt..

Mio har ju lite ont i magen ibland,, men de e ju pga luften han sväljer..

Sen känns det ju nåt speciellt att Mio alltid behöver ha mig i närheten,, och att måltider är våran tid om man säger så..

Men,, aa de här menet hehe,, nu kommer säkert folk tycka man e dum osv men de tär på en lite,, att aldrig kunna riktigt slappna av,, de blir säkert bättre i längden när måltiderna blir mer regelbundna, men just nu,, tex igår när vi gick på torget och han började vakna till i vagnen,, då fick jag nån slags stress känsla inom mig,, "Nej måste jag amma nu här offentligt" aa de kändes bara jobbigt..

Samma är det när jag vart ute och gått.. man kan ju inte dirket slänga fram tutten i minus grader.. okej folk säger han sover hela tiden i vagnen,, men tänk om han inte gör det då?? Sen att ens slänga fram tutten,, jag gjorde ju de på torget en gång,, ammade på Åhlens,, ja de gick väl,, hade en fleecefilt över men ändå kändes ändå jobbigt.. man läser ju överallt hur folk tycker att vi "mammor" borde stanna hemma för vi tar sån plats med barnvagnar och vi är så äckliga med våra tuttar,, och våra skrikande barn är ur jobbiga osv osv,,

Hur kul är det då att amma offentligt?? Att ens gå ut?? Okej man ska väl inte bry sig om sånna idioter men klart man känner sig lite hmm generad när man ammar ute då liksom,, när man vet att de sitter massa idioter runt omkring en som tycker man är äcklig..

Sen sömnen,, mm de är ju alltid vi som får gå upp i vilket fall,, för vi är The Food liksom,, funderar starkt på att köpa en elektrisk bröstpump för den här handpumpen från apoteket tar ju typ 1tim att pumpa ut ifrån..

På ett sätt hade de vart lättare med ersättning,, men samtidigt så vill man ju kunna amma för de hör ju liksom till,, jag har sagt att jag ska amma i ca 5-6månader i alla fall,, men kommer jag orka det? Ska i alla fall försöka..

Klart man vill göra de som är bäst för ens barn och offra allt,, okej visst jag kan säkert åka bort 1tim och lämna Mio med Jerry,, men min oro att om han kommer bli hungrig kommer ju inte släppa för det,,

Kan man blanda ammning med ersättning kanske?? Eller då kanske han blir förvirrad eller konstig i magen,,, Nää de får bli en dyr bröstpump,, och jag som ville shoppa=( Mm de e väl sånt här man får prioritera som förälder,, kläder eller bröstpump de är frågan hehe=)




Kommentarer
Postat av: Linda

Hej. låter som ammningen é mer negativ än possetiv för dig just nu. Klart man inte behöver amma, Jag slutade med Thilda för att jag mådde dåligt över det. Och ursäkt men det känns faktist skönt. Sen é det klart att du kan ge han ersättning om du ska iväg på tex tjejmiddag så kan du ju inte alltid ta med han kanske då kan jerry ge han ersättning, om han tar flaskan. Sen e ersättning nästan lika bra som modersmjölk.

2009-10-22 @ 12:26:26
URL: http://lindawidellsandh.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej Melle. Du kan hyra en elpump på bb. tror det är ganska billig. kommer inte ihåg vad det kostar dock. Att jag har valt att amma Maya är något jag inte kommer att ångra och jag kommer göra det med alla mina barn om jag får mjölk då givetvis. Amning passar tyvärr inte alla och jag tycker man ska välja vad som är bäst för en själv och ens barn. Amningen har funkat jätte bra för mig och Maya. Sen så har jag lämnat bort henne vissa stunder och då har hon fått ersättning. Det som jag tycker har vart bäst med amningen är att hon är lite mer skyddad mot sjukdomar. Hon har bara vart sjuk 1 gång och det var nu när hon var 6 mån. Hon var lite snorig och gnällig en gång tidigare men det gick över efter 1 dag. Dom brukar ha amningsrum på dom flesta ställena, allum har, stan har tex på åhlens, har för mig att frölunda torg har med så du behöver inte amma bland folk :) Det är jobbigt i början då dom äter ofta men står du ut den tiden så tror jag du kommer tycka det känns bättre sen. Vi har aldrig haft problem med Mayas mage och det ger ju många posetiva saker, sömn, humöret m.m. Ammningen har bara vart till fördel för oss ingen nackdel. Jo isfall att det bara e jag nästan som kan ta henne om hon vaknar på natten. Men det får du ju göra ändå om du ger han ersättning då Jerry jobbar. Sen skadar inte det Mio att ge han ersättning då och då. Du kan ju ge han till natten om du tycker att han inte står sig på mjölken :)

2009-10-22 @ 15:19:31
URL: http://lisaomaya.blogg.se/
Postat av: Lisa

Sen verkar han må bra av amningen då han gått upp 400 gram på 6 dagar :)

2009-10-22 @ 15:21:15
Postat av: Sandra

Vi blandar ersättning och amning. Max får 1 mål om dagen ersättnig. Ofta på kvällen innan han ska sova för han håller sig längre på ersättningen. Han brukar få 60ml ersättning och sedan får han amma lite sen sover han ofta många timmar :) Funkar jätte bra för oss iallafall :) Försök stå ut, jag har känt samma sak men alla har sagt till mig att de blir lättare senare och att man ska ta en dag itaget :) Vi får peppa varandra och förska hålla ut båda två.



Kram

2009-10-22 @ 22:37:29
URL: http://whybenormal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0