Vecka 36=)

Hallojsan,, usch inte sovit bra i natt ovanligt?? Nej!! Först hade jag väldigt svårt att somna,, sen vakna jag as tidigt i morse för ett toa besök och kunde inte somna om,, låg och vände och vred på mig ända tills klockan ringde kl 7,, så ingen sömn i natt,, då vet vi att vi kommer ha en grining Melissa idag=(...

Yes upp klockan 7,, kände direkt av trycket neråt,, asså gör verkligen svin ont när jag går,, funderar på att testa den där gördeln igen även om de inte funka sist kanske funkar bättre nu,, för hur ska jag kunna göra alla ärenden nu när jag knappt kan gå en meter utan att jag måste kura ihop mig till en boll=(..

Jupp sen var det föräldrar gruppen idag igen,, satt dock och mådde fruktansvärt illa genom hela mötet,, misstänker blodtrycks fall,, försökte då få i mig lite the men inget hjälpte,, så jag satt typ spyfärdig i två timmar,, men försökte lyssna och se intresserad ut,, gör lätt när man tror man ska spy när som helst..

Vi prata om försäkringskassan,, ja de e verkligen en riktig djungel det,, men men man lär väl sig med tiden,, prata även om olika sjukhus,,, och att ibland för inte pappan sova över,,de kanske ska komma nån regle nu pga av svininfluensan,, men jag säger bara att jag sover inte på ett sjukhus utan Jerry,, hatar sjukhus,, fick ju panik när jag låg där sist ensam aldrig mer,, då åker jag hem efter de 6tim i så fall,, de måste de ju fatta att man i alla fall som först föderska vill ha sin man där?? Nää han ska sova där annars åker vi hem så e de bara,,,,

Sen gick vi snabbt igenom andningsteknik,, vilket var sådär då jag knappt kan andas längre,,, han trycker ju på allt som finns där inne vilket gör att andas jag inte på ett visst sätt blir jag jätte anfådd,, så de får gå som de går på förlossningen..

Usch känner mig inte alls på humör nu,,, irriterad till max och gråten sitter i halsen?? Varför?? jo man e gravid visst e det underbart??

Jaja skall tillbaka till MVC sen kl4 också,, har lite frågor till min barnmorska då,,,

Nu ska jag krypa upp i soffan en stund och försöka bli på bättre humör,,

Här är lite fakta om v36 som jag går in i idag=)

Vecka 36

Kroppen: Nu står livmodern i regel som högst och det kan kännas som om alla organ är ihoppressade till bristningsgränsen. Livmodern når ända upp till bröstbensspetsen.
Under hela graviditeten har säkert tankar runt förlossningen funnits mer eller mindre. Det känns säkert som om du har varit gravid bra länge nu och förlossningen börjar kännas allt mer aktuell. Vissa ser med spänning fram emot förlossningen medan andra har blandade känslor. Det är bra att ta reda på vad som händer under de olika skedena under förlossningen. Till exempel hur du kan hantera och möta smärtan och vilka smärtlindringsmetoder som finns att tillgå.
Det kan kännas skönt att ha en väska färdigpackad när det är dags att åka in till förlossningen. I den kan du packa saker som journal från barnmorskemottagningen, olja till massage, tjocka strumpor/tofflor, mjukisbyxor, tandborste och tandkräm, hårborste, hårsnoddar, tvål och schampo, amningsbehå och amningskupor, matsäck och kamera.

Barnet: Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen.

puss & kram

Kommentarer
Postat av: Lisa

Det kommer gå jätte bra på förlossningen, då e du helt inne i dig själv så koncentrerar du dig på andningen så kommer det gå jätte bra :) Man kommer jätte långt utan bedövning på den :) Sov över om han inte får vara där, tror inte dom släpper hem dig eftersom du e förtföderska då amningen ska funka osv, han kan ju komma direkt när dom öppnar igen, tror han redan får vara där kl 6 på morgonen om jag fattade det rätt. Även om det är piss och ligga där så är det som en trygghet då det är bebisens första dygn osv. Sen så efter förlossningen så kommer det göra ont, spriker du så gör det ännu ondare i ca 2 veckor så då är det skönt att ligga där iaf det första dygnet kan jag lova dig :) vi åkte hem vid 2 dan efter, det är ju läkarbesök för bebisen med och det är inte säkert att det är en läkare där just då så man får inte åka innan det läkarbesöket. Linda åkte hem samma dag men hon är omföderska och har redan gått igenom det en gång med Theo så det är nog lite anorlunda regler där. Även om det blir jobbigt att vara där själv utan jerry så är det det bästa för dig och bebisen måste du tänka, sen är det flera nyblivna mammor där i samma sits :) hehe långt inlägg det blev :P

2009-08-25 @ 14:36:07
URL: http://lisaomaya.blogg.se/
Postat av: LINDA

ja tror du fpr pka hem som förstföderska oxå om det gått c 7-12 tim. Dom kan ju inte tvinga bara rekomendera. läkarbesöket fick jag göra när jag kom tillbaka på pku

2009-08-25 @ 21:06:14
URL: http://lindawidellsandh.blogg.se/
Postat av: Melissa

ja min bm sa att ibland hinner de inte med läkarbesöken om de e många födslar så då får man ändå åka hem emellan,, så länge amningen och han kan bajsa funkar hehe,, hon sa även att jag får åka hem om jag verkligen vill också så de e lugnt=)

2009-08-25 @ 21:16:41
URL: http://melissabelin.blogg.se/
Postat av: Lisa

Okej, trodde man inte fick åka samma dag som först föderska för vi fick knappt åka dan efter och vi var tvugna att vänta på läkarbesöket. Fast dom har säkert ändrat det eller så var det knasiga bm när vi var där :)

2009-08-25 @ 22:13:55
URL: http://lisaomaya.blogg.se/
Postat av: Linda

Det va knappt att vi heller fick åka hem men jag stod på mig och dom kan ju inte bestämma över mig

2009-08-26 @ 13:49:06
URL: http://lindawidellsandh.blogg.se/
Postat av: Melissa

Precis,, fick egentligen inte åka hem när jag låg inne sist på sjukhus hehe men ingen kan stoppa en arg Melissa,, så de lär inte kunna hindra mig om jag nu vill hem.. klart jag skulle vilja stanna men då ska Jerry också göra de,, de får väl lägga oss nån annanstans då om de nu e så jäkla rädda för svininfluensan..

2009-08-26 @ 13:57:17
URL: http://melissabelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0