Vill du ha den gröna eller svarta jackan?

Känns lite konstigt att skriva detta inlägg direkt efter morgons frustrerande inlägg hehe,, men jag måste tipsa alla småbarns föräldrar om en grej=)
  • Vi fick jätte bra tips hur man hanterar trots och utbrott när jag var på Mios föräldrar möte, de var en barnpsykolog där,, Och nu när jag satte på tvn, visade de ett amerikanskt program där de sa precis samma sak=)
Denna taktik har faktiskt funkat kanon här hemma,, 8 av 10ggr funkar de direkt,,,
  • När ett barn får sina underbara utbrott som jag kan vara för precis vad som, så ska man inte lägga så stor fokus på just själva utbrottet,, blir man arg på barnet blir han/hon 10000ggr argare och de blir bara värre och tar längre tid att lösa problemet,, Innan blev vi jätte arga när Mio slog oss,, vilket resulterade i att han slog oss mer,, Nu är vi oftast lugna säger "man får inte slåss, eller de är ingen ide att du slår mig" m.m samtidigt som man försöker förklara varför eller varför inte vi ska göra så här m.m
Visst låter de lättare sagt än gjort? Men vi har märkt att om vi struntar i själva utbrottet och är lugna, sätter oss ner på hans nivå, förklarar och "dealar" lite så brukar Mio sluta slå oss ganska snabbt och han lyssnar och tänker efter och till slut brukar han ge med sig=) Han slår inte oss för att vara elak utan för att han blir frustrerad och vet inte vad han ska göra..
  • Slår han andra barn m.m så reagerar man självklart anorlunda, men då får man förklara att de inte är okej, vi har även lärt Mio att man måste säga förlåt.. och de gör han oftast och han kan även gå fram och krama om personen sen..
  • Välja metoden kör vi också med,, Den är GRYM, visst kan ta lite tid där ibland men chansen att Mio får utbrott minskar jätte mycket.. Tex,, Vill du ha den gröna eller svarta jackan? Istället för att bara säga *Nu ska vi ta på oss?* så gör man han delaktig att han faktiskt får bestämma vad han ska ha på sig..
Vårt största problem här hemma är blöjbyte,, Men där kör vi (om båda är hemma) Vill du att mamma eller pappa ska byta? Annars får man deala lite med honom
  • Detta funkar skit bra för oss,, Visst vissa dagar som tex i morse när mitt tålamod var noll,, så orkar jag inte diskutera utan ja jag blir arg,, Men jag märker sån jäkla skillnad på de morgonar jag har tålamodet att prata med han och förklara,, Då går allt jätte smidigt,, I morse börja ju problemen redan vi frukost och vi blev la inte "Vänner" förens vid avlämningen vid dagis haha,,
Välja metoden är faktiskt super,,, Så jag tipsar alla!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Den kör vi med hemma också, funkar super bra (oftast iaf) sen visst ibland kommer man på sig själv att handskas med problemet på fel sätt med att tex. bli arg och då blir de katastrof men då kommerman på sig själv och försöker rätta till de så gott de går. avleda honom med frågor osv kan frunka ibland med. men ju mer delaktig han får vara desto smidigare brukar de gå. sen visst finns de dagar då han e helt bångstyrig men såna dagar har vi alla.. haha =)

2012-01-12 @ 11:09:08
URL: http://aaattol.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0